vrijdag 26 oktober 2012

Zeven tips voor meer rust in de dag

Met enkele kleine aanpassingen kan je dag een stuk prettiger verlopen. Onderstaande tips kunnen je hierbij meteen helpen.

1. Stel prioriteiten
Voordat je naar bed gaat, maak een lijstje van de drie meest belangrijke zaken voor de volgende dag. Op deze manier houd je scherp voor ogen wat je focus van die dag is. Wanneer je deze drie dingen hebt gedaan op deze dag geeft dat een goed gevoel, mogelijk is er dan nog gelegenheid om minder belangrijke taken te doen.

2. Wees voorbereid
Alles wat je ’s avonds alvast kunt voorbereiden voor de volgende dag, geeft je de volgende dag rust. Dus de kleding klaar leggen en sporttassen pakken voor de volgende dag zorgt voor minder stress de volgende ochtend.

3. Sta op voordat de kinderen wakker worden
Het klinkt misschien heel lastig, maar het is prettig dat jij alvast hebt kunnen douchen of een kop koffie kunnen drinken voordat de kinderen wakker worden. Het in alle rust wakker kunnen worden, heeft absoluut invloed op hoe de ochtend verloopt. Dus het eerder opstaan levert in vele opzichten wat op; je hebt niet alleen meer tijd, je zal de dag ook prettiger starten door die paar minuten helemaal alleen voor jou.

4. Leg alles op vaste plaatsen
Het scheelt veel stress wanneer je niet hoeft te zoeken naar je spullen. Dus zorg dat alles een vaste plaats heeft en je daardoor je spullen snel kunt vinden.

5. Vorm een team als gezin
Als team werk je gezamenlijk voor hetzelfde doel: een gezellige dag. Daarin kan iedereen in het gezin een bijdrage leveren. Vele handen maken immers licht werk. Bovendien is het fijn wanneer iedereen een bijdrage kan leveren, het geeft ieder een goed gevoel wanneer het resultaat is bereikt.

6. Start met ontspannen een half uur voordat je gaat slapen
Het is verstandig om een half uur voordat je wilt gaan slapen, geen tv, Ipad of computerscherm te bekijken. Je hersenen blijven dan actief. Activiteiten die je wel rustgevend zijn: een boek lezen, een warm bad nemen of rustige muziek luisteren.

7. Kijk terug op de dag
Wanneer je je klaar maakt om te gaan slapen, overdenk de dag nog even. Wat ging lekker? Hoe kan je ervoor zorgen dat dit vaker gebeurt? Wat ging minder prettig? Hoe kan je dit in het vervolg anders laten verlopen? Door er echt de tijd voor te nemen om dit te overdenken, kan je een volgende keer veel bewuster kiezen hoe je zaken aanpakt.

 

 

1 opmerking: